Voordelen wandelen in de natuur

Dat het belangrijk is om te bewegen weten we eigenlijk allemaal wel, maar niet iedereen wordt er blij van om zichzelf in het zweet te werken. Goed nieuws: wandelen is gezond en een super goed, of zelfs beter, alternatief! Wij geven je 4 voordelen van wandelen in de natuur.

Wandel voor een goede weerstand
Goed nieuws voor iedereen die niet blij wordt van een intensieve work-out: uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat wandelen beter is dan een uur intensief sporten. Het is minder blessuregevoelig en het is een boost voor je immuunsysteem. En dat zijn niet de enige voordelen van wandelen in de natuur. Zo verlaagt dagelijks wandelen het risico op diabetes met 58% en verlaagt het de bloeddruk, cholesterolgehalte en het risico op hartproblemen.

Wandelen tegen stress
Wandelen vertraagt en helpt te onthaasten, daarom is wandelen een ontzettend goede manier om te ontspannen. Bij veel sporten gaat het om presteren; je wilt sneller, harder, langer of zwaarder terwijl het bij wandelen gaat om de beweging en het moment. Wandelen in de natuur prikkelt je zintuigen. De natuurlijke geluiden en beelden zetten ons parasympatisch zenuwstelsel aan, waardoor we vertragen. Ook zorgt de beweging ervoor dat er meer zuurstof naar je hoofd gaat. Het cortisolniveau (het stresshormoon) wordt verlaagd waarmee stress, angst en depressieve gevoelens worden vermindert.

Wandelen voor een goed humeur
Door te wandelen in de natuur, maak je het gelukshormoon serotonine aan. Dit komt door de beweging, maar ook door de prikkeling van je hersenen. Uit een onderzoek van de Stanford University blijkt dat negatieve gedachtes past écht worden verminderd bij een wandeling in de natuur. Dit komt door de rust en het groen van de natuur ten opzichte van een wandeling op straat of door een (drukke) stad.

Wandelen voor een goede nachtrust
Wandelen reguleert je dag- en nachtritme, het houdt onze interne klok in stand. Natuurlijk daglicht geeft ons energie en zorgt voor de aanmaak van melatonine waardoor we ‘s avonds makkelijker in slaap vallen. Hiermee is het een natuurlijk medicijn voor een goede nachtrust. Daarnaast las je natuurlijk al dat wandelen helpt te ontspannen, wat automatisch werkt om rustiger te liggen en in slaap te vallen.

Zin gekregen in een mooie wandeling op de Veluwe? Boek dan nu je wandelvakantie, klik hier.